onsdag 9 juni 2010

Ayla tar plats...

Det är flera av er som frågat hur det går med hunden. Jag vet att jag är lite dålig på att hålla er uppdaterad så därför ska jag skriva lite om henne idag.
Den 16 juni blir hon 6 månader, tiden bara rann iväg.
Från fyra kilo till dagens sexton.
Egenskaper: envis som synden och så nära jaktmaskin man kan komma. Hon älskar att vara ute i skogen med husse och springa. Jagar allt från humlor och fåglar till skogens vilda djur. Tyvärr är det lite deppat nu när man inte kan ha henne lös. Det är förbud nu några månader eftersom alla djuren har ungar. Men snart är det höst och då får blir det spännande igen. Det är ju då som hon ska visa om det är humlor eller älgar som är den stora passionen.

För en som inte har haft nån hund förut, jag menar såklart mig, så måste jag ändock säga att det är ofantligt mycket som påminner om Busarnas olika uppväxtstadier.
För tillfället så tror jag att hunden är inne i nån slagt trotsålder. Helt plötsligt har hon börjat att skälla som tusan i tid och otid. Kanske lite överdrivet, men det är inte skoj när hon skäller ut folk man möter osv. Tips mottages tacksamt från er proffs därute, fniss. Träna träna och återigen träna. Vara generös med godis och beröm. Det är dom tips vi fått hittills.Ha tålamod är ett annat och visst är det väl så? Men...!


Liten Ayla och världens bästa husse.


Ayla idag. Sitter och önskar innerligt att lill-husse får en abborre på kroken.
Så blev fallet.En fin abborre som följde med hem och blev till en fiskmacka med rökt abborre. Mums tycker storebror Bus.

Som ni ser så växer hon som bara sjutton. Snart är hon jägarprinsessan av Riskammen. Det lär nog skrivas om isåfall. Om inte annat så får hon vara hemma med matte när husse är på jakt och det lär nog också höras mer om också.

Ha en bra dag allihopa. Kram.

5 kommentarer:

Therese sa...

Oavsett om det blir humlor eller älg så står ju iaf hennes öron ;-P
Och jisses vad skräp man har!!! Endast tre små skåp å två lådor senare har jag tre kassar skräp och en stor låda med bortskänkes/loppis saker. Otroligt!!!
Kram

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Therese!
Visst står öronen...svansen också men åt olika håll, snyft.

Marie//Tekla Maräng sa...

Va står öronen åt olika håll, jag tycker dom verkar hur raka som helst på bilden.
Så kul att hon fick ett eget inlägg så man får lära känna henne.
Jo nog är dom inne i en trotsålder alltid runt 6-7 månader jag håll på att bli galen ett tag och tänkte att detta går aldrig.
Var ju så korkad att det var just då jag fick hem Bobo också och två tokig tonåringar i hundskepnad det tog på tålamodet ordentligt.
Men sen så blev dom lugnare och lyssnade igen.
Kramar Marie:)
glöm inte att klappa Ayla ifrån mig
för hon är ju så stillig där hon sitter och väntar på abborre.

Nina med Tjorven i magen sa...

Hej hopp!
Jo idag har det varit en bra dag. Sam har varit på bra humr och jag har sluppit den värsta huvudvärken och ischias. Kanon med andra ord!

På fredag vid 17 tiden far jag till Åsele. Återkommer på söndag vid 10 tiden skulle jag tro.
Ska få en hel helg för mig själv. Helt underbart!

Hon ser ståtlig ut er Ayla!
Hoppas ni mår bra allihopa!
Kramar

Englagård sa...

Tänk vad tiden går fort, jag tycker att det var nyss ni hämtade henne. Hon är verkligen tjusig.
HOs oss växer inga brännässlor och det är jag glad för, kvickrot är besvärlig men den gör i alla fall inte ont:) Jag har varit ute och krigat i dag också så nu är en rabatt klar, bara fyra kvar:D
jättekram till dig