torsdag 10 september 2009

Hej på er

alla därute och hej på dig där bakom skärmen. Hoppas att du har det bra.
Jag har smugit runt lite (ok, ganska så mycket) i bloggvärden och det verkar som om halva gänget har drabbats av förkylningar. Som någon skrev så hade Herr Förkylning kommit på besök. Men fy tusan, jag har varken tid eller lust så jag har totaldissat erbjudandet om besök från Herr Förkylning. Av någon förunderlig anledning så blir min sambo ALLTID tokförkyld dagarna innan älgjakten börjar. Heltokigt, men så är det.

För er som undrar om jag har varit iväg och tränat något så kan jag stolt svara JA!!!
Inte dåligt för att vara mig, undrar bara hur länge det håller i sig för jag har en tendens att ALLTID (och då är jag helt ärlig, asgarv) ge upp så fort det blir motgångar. Men den här gången VILL jag fixa det. Nog om det.

Sambon är på älgjakt idag, bästaste lilla Rajsan har bidragit till att en älg blev fälld förra gången dom var ut på jakt. Duktig vovve! För er som inte vet vem Rajsan är så är det "lånehunden" som jag har berättat om i tidigare inlägg. Hur det har gått idag vet jag inte än eftersom dom fortfarande är ute i skogen.

Jag fick ett recept nyligen, ett recept på en jättegod gryta. Eftersom jag nyss skrev att jag var har varit duktig vad gäller träningen så känns det lite bättre att lämna ut detta recept med massor av goda ingredienser, hi hi.
Såhär i älgjaktstider så passar den ju bra.

Gäst-låda på pasta och älgfärs
4 pers

4 hg älgfärs (el annan köttfärs)
1 pkt bacon
6 dl spiralmakaroner
1 burk creme fraiche
3 msk ketschup
1 buljongtärning
3 dl grädde
riven ost

Köttfärs och bacon steks, saltas och peppras (svartpeppar) efter smak och tycke.
Grädde, creme fraiche, buljongtärning och ketschup kokas ihop i en kastrull.
Sedan blandas allt ihop i en skål.
När det blir dags att äta hälls allt i en ugnsfast form och osten strös på.
Gratineras i ca 30 min i 225 graders värme.

Rätten går utmärkt att förbereda dagen innan och då är det bara gratinera när den ska ätas.

Mums säger jag, testa själv så får du se!
Ha det gott och krya på er alla sjuka bloggvänner. :)

10 kommentarer:

Netten sa...

MUms vad det lät gott,ska vi nog prova på i Edinge:O)
Försökt att ringa ett par gånger,men det är välan då du är på gymet och lyfter skrot som bäst....DU är jätteduktig!!!!!
Kramiz på dig och hoppas att dom fått ngn älg idag.

Therese sa...

Wow, vad duktig du är som håller i träningen!!! Håller tummarna att det blev älg i backen idag så du får mer ingridienser till receptet ;-) Ska definitivt prövas då det verkar både snabbt och gott! Skickar en stor kram, äntligen sover vår lilla lura, får se hur länge bara... KRAAAAAAAAAAM

Vendela sa...

Jaa..ähum...Herr Förkylning verkar vara våldsamt förälskad i mig för han vill jämt komma hit och hälsa på. Nyss våldgästade han ju mig i nästan 2 veckor och nu har han varit på G igen sedan i måndags men jag TROR jag har motat bort honom sånär som på att jag gått och blivit hes! :-)

Vad duktig du var som tränade! Styrketräning?

Kramelikram

Nina sa...

Hej vännen!
Va duktig du är som tränar! You go girl =)
Själv ligger jag på latsidan nu när jag har fått så fint besök, morr!!! Men nu har Herr Förkylning börjat dra sig mot ytterdörren. Så jag hoppas han tänker lämna oss snart. Måtte han bara inte ångra sig och komma tillbaka! Men då morrar jag och visar tänderna ;-)

Hoppas du klarar dig undan hans fina besök!

kramizar!

Marie//Tekla Maräng sa...

Receptet låter jätte gott, mums.
Vad kul att du fortsätter att träna och jag håller mina tummar och tänker på dig.
Nä jag tycker ju inte att det är fånigt att blir sjukskriven för en hund. Har nyss varit ute på en promenad med Bobo för vi har så härligt väder.
Ha det gott Marie:)

Har också dissat Herr Förkylning.

Speja sa...

Ha det så fint själv, duktiga du! Själv är jag inte sjuk, men det var länge sedan jag titta in här.
Skönt att se att allt är bra.

Therese sa...

Ja, nu sitter jag här med ett stort leende och 2 kort på underverket, så skönt att allt var som det skulle!!!! Nu ska jag börja ladda inför jakten, håll tummarna för mig, och lova att höra av dig till helgen om du finns på "Byn" Vill gärna ses på en kopp kaffe!!! KRAM

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Haloj tjejen!
Här är alt bra!
Hoppas så med er oxå.
Dessa eländiga förkylningar är hemska, man få vara glad så länge man är frisk!
Duktig du är som börjat träna!!!
Vilket smarrigt recept du delar med dig av, det snor jag ;) Tack!
Hoppas ni får en underbar helg!
kram vännen!
nina

promenader på landet sa...

Åh vad gott det låter alltid kul att läsa nya recept, tack för tipset! Ha en skön helg! Kram Maria

*jeanette* sa...

Åh, det där receptet måste absolut provas. Lät supergott, och så blev jag ju hungrig!! (nu igen)

Hopas Du klarar dig från alla dessa förkylningar (peppar,peppar)

ha det så bra
Kram//Jeanette (back in blogging)