onsdag 14 april 2010

Älskade unge



Dikt om pojkar
Av: Okänd

Pojkar förekommer i diverse storlekar, vikter och färger.
De påträffas överallt - ovanpå, under, klättrande på, hängande i, springande runt och hoppande över.

Mödrar älskar dem, små flickor avskyr dem,
äldre systrar och bröder tolererar dem,
stora människor ignorerar dem och Himlen beskyddar dem.

En pojke är sanningen med en sotfläck på näsan,
visheten med bubbelgum i håret
och framtidshoppet med en groda i fickan.

En pojke är en magisk varelse - man kan stänga ute honom
från sin slöjdverkstad men inte ur sitt hjärta.

Och när man kommer hem om kvällen
med bara spillrorna av sina drömmar och förhoppningar kvar,
då är det han som lagar dom igen med två magiska ord:

Hej, mamma!
------------------------------------------------------------
Tänk vad tiden har gått fort. Idag blir denna lilla varelse 11 år. Grattis älskade vän.

12 kommentarer:

Nina sa...

Oj va längesen det va jag tittade in hos dig! Har inte haft datorn igång under påsk ledigheten heller! Men nu har jag läst ikapp alla inlägg jag missat!

Vilket kanon fint det blev i rummet ni gjorde om!
Det är ju så otroligt snyggt med en sån där panelvägg.
Så roligt att göra om!
Längtar tills vi hittar ett hus oxå!

Jätte många kramar till dig!!!
och ett mega stort GRATTIS till storebror Bus!!!

Tess sa...

Stort grattis till sonen!
Min äldsta fyller 17 år i morgon!! Vart tar åren vägen???
Kram Therese

Nina sa...

Men va roligt att du ska komma hit och jobba!
Då är en träff ett MÅSTE!!! Så det så ;-)
Ja Borgahällan är mäktig som tusan!

Det är trist att vårvintern tar slut snabbt.
Men jag hoppas på fint väder till helgen för då far vi upp till Lövsjön igen!
Me like! Men troligtvis blir det sista helgen.
Skoterföret är inte det bästa =/

Nä om man kanske ska försöka ta sig ur morgonrocken någon gång idag! Fastnar så lätt framför datorn.
Men huvudsaken att Sam har kläder på sig ;-)
Kranar

Marie//Tekla Maräng sa...

Grattis och hurra rop till sonen på 11-årsdagen!!!
Vilken fin dikt du har hittat så sann, så sann.
Kramar:)

Therese sa...

Ett STORT GRATTIS till storebror på hans dag!!! Hoppas ni får en fin dag tillsammans. Och så fin dikt du hittat, gillar den skarpt. Ge stora killen en kram från oss på Sockenvägen och vila nu efter ditt maratonpass vännen. KRAM

Therese sa...

Åh ser ju att du ska vara här å jobba, kul! Vill du ha en kopp kaffe en dos bäbis och lite Luranbus är du alltid välkommen *ler stort* Har nu intagit gröt till frukost å ska försöka ta mig ut å gå som ett led i mitt "nya" liv, får se hur det slutar *fniss* Kram!

Anonym sa...

Härlig dikt och grattis till sonen!

Å du...nu har jag ögonen på dig idag. ÖVer 4000 steg ska det bli för dig!!

vendela sa...

Men grattis till 11-åringen :-)) Fin dikt förresten :-)

Ja tiden går så fort - jag VILL INTE att den ska gå så fort! Min lilla tjej fyller snart 6 år och det är en så härlig ålder, vill inte hon ska bli stor :P Det gäller att njuta varje sekund här och nu!

Javisst tusan är det svårt, för mig är ju kvällarna det värsta av allt. Då kommer mitt sug efter godis, chips, läsk som ett brev på posten och inte faan hjälper det med ett äpple då heller! blir bara mer sugen då! ha ha

Men jag tänker inte ge mig! Jag går ut lite mer försiktigt den här gången, allt behöver inte vara så jäkla perfekt nu på en gång - har nog större möjlighet att klara mig då!

Så tänk inte på smörgåstårtan vännen; ta bort en ovana i taget bara. Just nu koncentrerar jag mig på att inte äta ovanstående onyttigheter mer än i begränsad mängd på helgen. Skulle jag även nu vara petnoga med maten så skulle det gå åt helvete direkt...det tar jag sedan :-)

Vi hörs mera senare! KRAM <3

Netten sa...

Tänk vad "lillkillen"blir stor,hänger inte med,"vi"väntade ju honom nyss,fniss:O)
Fint skrivet i bloggen....
Så kul att prata med dig häromkvällen,synd bara att radioskuggan inte riktigt ville vara våran vän,men vi hörs snart igen...
Kramiz vännen min och hälsa hela familjen och speciellt Anton:O)

Therese sa...

Smörgåstårta lät som en ljuvlig start på dagen ;-) Här knapras morötter å majskrokar för fullt *asg* Massa kramar

Therese sa...

Å du trycket finns i grått, svat och rosa å går att beställa hos studio nele :-)

Therese sa...

Simon å Tomas hälsar att de kommer när de är färdiga här ;-P Kramis goa du, du får mig alltid glad ska du veta! <3