onsdag 13 maj 2009

Mayday...tips någon?


Nu har jag fått stora bekymmer...

Vi håller på att bygga en större altan som ni kanske redan listat ut. Nu är det så tokigt att på vår gamla så har det bott eller rättare sagt bor det en familj bestående av mamma Talgoxe, pappa Talgoxe och deras okläckta fågelungar. Det här utomordentligt rara fågelparet har bott i ena stolpen i altanräcket sedan flera år tillbaka. Dom återkommer varje år i början på maj. Nu måste vi riva den och det visar sig att mamma Talgoxe redan har lagt sina ägg.

Jag är inte så kunnig vad gäller fågelvärlden så därför sätter jag mitt hopp till någon annan som har några bra ideér. En sak tror jag om jag inte har helt fel, det är att man absolut inte ska ta i äggen för då överger mamman dom.


Om dom flyr sin kos så kommer jag faktiskt att sakna dom. Det är mysigt att sitta ute på balkongen och titta när dom flyger i skyttetrafik med mat till sina ungar. Då brukar jag tänka: tack du gode att jag inte är en fågelmamma. *fniss*. Desstom är det roligt att dom återkommer varje år.


Så som jag redan skrivit, jag tar tacksamt emot några braiga tips. Pip,Pip å kram

10 kommentarer:

Nina sa...

Usch vilket dilemma. Tyvärr kan jag inte komma med nå braiga tips då just fåglar inte är mitt område...
Ska bli kul å se när era byggnationer är klara! Roligt att bygga om lite! Men mycket jobb blire.
Vi funderar på att göra en gäst stuga till våran stuga i sallsjön! Eller så väntar vi till nästa år!

Kram kram

Therese sa...

Vad besviken jag blir, trodde benhårt att jag skulle få komma på träningsläger al á FBI hos dig och bli fit inför beach 2009 ;-)

Vi hade ett fågelbo i hängrännan som pappa flyttade och la i ett diskställ på väggen till vår sommarstuga, och det fungerade, fåglarna fortsatte att komma dit! Så bröva att glytta allt till en lämplig plats inte allt för långt därifrån, och så att fåglarna ser när ni flyttar så de har chans att fortsätta ruva dem! Kram kram

Therese sa...

TAck goa du, ska genast kika in där :-) Är ju snart morsdag å läge att önska sig något ;-) KRAM!

Marie//Tekla Maräng sa...

Skrutt jag kommer inte på något bra tips alls. Hoppas att någon kommer på något så att fåglarna vill vara kvar hos er.
Skratt jag har också tänkt att vilken tur att man inte är en fågelmamma.
Kul med lite byggnation, spännande att få se resultatet.
Kramar Marie:)

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hoppas någon har ett bra tips åt dig.
Trevlig helg!
kram vännen!
nina

Elisabeth sa...

Jag har inte heller några bra tips, jag är ju sådan att jag skulle nog sitta där fint och vänta på att fåglarna kläckts och flygit iväg.... Men det är nog inget bra tips då :-D

Therese sa...

tittar in för att kolla laäget innan jag slinker iväg på en kopp kaffe. Hoppas ni haft en härlig helg i solen! Massor med kramar!!

Annika sa...

Hej vännen...
Hoppas din helg varit bra och att du/ni hittat en lösning på ert dilemma med fågelboet. Hoppas ni blir färdiga innan sommaren är över..När min man byggde altan så tog det åtta veckor, den vart klar just precis lagom till semestern och sommaren var över (han hade ju inte så mycket hjälp för jag jobbade hela den sommaren)
Ha en bra dag
Kram Annika

Therese sa...

Tittar in igen för å se om det hänt något på Busfronten... Kram!

*jeanette* sa...

ring till någon ornitologförening och fråga... själv hade jag en Blåmesfamilj inneboende på min balkong (vån.3) förra sommaren. jätteroligt att följa dem från ägg till flygfärdiga dunisar...

lycka till!