torsdag 12 mars 2009

Jamtlands nationaldag


Jamtlandssången (på jamska)
Ma går på stigom åleit oss opp öve backan,
bort milla åkrom opp hitat vållom, der bjällan pingel skvällt i jänsmässti.
Ma sir frå höjdom bort mot åsom, der kjörsan står milla gålom bort ditat fjällom vår der Skuta står, så gnistrenes vit.:/:
Fejen så sjong ma att JAMTLAND DE E LANNE VÅRT!
I tusen år ha ma hadd'e, hållé därför hårt.
Ler ta den friheit som fedran ein gång at oss ga!
Hen ske ma lava å minnes allt, som fedran oss sa. :/:

Text: P-G Norman/ Bo OscarssonMelodi: Jämtlandssången (trad)

Jämtlandssången
Så tåga vi tillsamman bort mellan Jämtlands gröna ängar
bort mellan nyland som prunka fulla av bröllopsblomsters prakt.
Så skåda vi med gamman hän över berg i blåa fjärran
hän över sjöar, strömmar, skogar jämt kring bygder på vakt.:/:
Fagert är landet som blev vår lott och arvedel
så firom dess fägring nu med sång och stråkars spel.
Tändom ånyo det hopp som våra fäder närt!
För slit och mödor av fröjd och sol ett mått oss beskärt. :/:

Lyssnade nyss på radio och kunde konstatera att det är Jamtlands nationaldag, det är ju inte så många landskap som har en egen sådan. flaggan i topp för Jamtland.
Min hjärna går på högvarv men bloggen i lågvarv. Orsaken är att innan tisdag ska uppsatsen vara inlämnad så nu är det järnet som gäller. Det känns dock som om det ska gå vägen att fixa den inom tidsramen, beror förstås på hur mycket jag är ute i bloggvärlden *ler*
Önskar er alla en bra dag. Kram

14 kommentarer:

Therese sa...

Du fixar detta vännen, nu är det ju så nära så du ser hur målsnöret fladdrar i vinden!

Och nationaldag, det hade jag missat trots att jag är "halv" jämte *skratt*

Ha nu en undrbar dag (hur man nu kan ha det när man kämpar och sliter som du gör med uppsatsen, men försök iaf!).

Kram

segsliten sa...

LYCKA TILL MED PLUGGANDET!
Vilket fint paket du hade fått. Kul med lite överraskningar emellanåt!
Kram ☺

Anonym sa...

Hade varit kul att höra den på jämtländska - du kanske kan sjunga in den? :-)
Titta gärna in och tävla om "Grilla din groda!" och andra roliga felsjungningar. Trevlig helg!

Anonym sa...

Visste ju inte ens att de hade en nationaldag... Se vad man lär sig när man läser bloggar =)

Lycka till nu, du har ju varit så duktig med allt.. jag vet ju vem jag ska vända mig till sedan, när jag behöver hjälp...

kramen

Anonym sa...

Tack det ska jag prova... =)

Kram

Netten sa...

Jag sjunger för fullan hals härhemma för mitt gamla län:O)
det är någe speciellt med Jämtland och mitt hjärta kommer alltid att slå lite extra:O)
Kämpa på vännen,snart så är du klar.....
Kram kram kram kram och en hel famn full av energi

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Visste inte ens att Jämtland hade en egen nationaldag :D Annars flaggar man för Viktoria idag.

Må så gott!
kram
nina

MOONLOVER´S sa...

håller tummar att det går fint. ha en fin helg. kram på dig

Marie//Tekla Maräng sa...

Va, har ni egen nationaldag? Festligt och kul idé.
Snart, snart så här pluggandet över, du fixar det.
Ha det så gott det bara går med allt pluggande.
Kramar Marie:)

strömmas sida sa...

Hej "busmamman" *ler*.

Visst blir man glad över den flaggan.
När vi bodde i Uppsala och i radhus så hade jag den flaggan på huset och det stannade alltid folk och funderade över vilket land vi kom ifrån :-))).

Du är en stor kämpe och snart är du i land med pluggandet.

kram
strömma

Therese sa...

Tårarna sprutar och jag lipar som bara den - TACK! För visst var väl den änglalika gåvan från dig? Fanns nämligen inget namn och poststämpeln var obefintlig, men något säger mig att det bara kan vara du som är så go... Du ska veta att det värmde och att jag är så rörd. TACK, jag är som jag sagt så många gånger förr glad att jag snubblat över dig!

Kram Therese

Anonym sa...

Tittar in och önskar dig en trevlig helg =)

Kram kram

hem ljuva hem- helena sa...

Lycka till!! Och trevlig helg på dig. Kram från Piteå

Therese sa...

Tittar in å önskar dig en god natt... Sitt inte uppe å plugga nu - lova?!

Kram