onsdag 10 februari 2010

Undantagsfall

Jag brukar normalt välja bort att skriva om mitt arbete i min blogg men igår hade vi så skoj så jag gör ett litet undantag den här gången.


Vi var på en kanonbra utbildning. För att kunna hantera våra bilar på ett bra sätt så är det ju viktigt att få träna under olika förhållanden. Varje år har vi halkkörningsövningar. Vi tränar i manövergårdar och på vägar. I år var vi på en 6 km lång väg i skogen och "buskörde" runt runt. Hornen växer i pannan :P Men det är en jättebra utbildning där man har chans att tänja på sina gränser lite extra. Det är bra att veta var man har sin gräns.


Hela gänget är på väg att plocka upp en bil som gått av vägen. Detta var en av övningarna vi hade som hade sitt syfte att få oss att tänka till lite vad man kan göra med en 2,7 tons klump som åkt av vägen. Gräva, gräva och återigen gräva. Med vetskapen att lunchen väntade när bilen var uppe på vägen så var vi ganska så ivriga att få upp den. ;P


Ibland händer tyvärr olyckor i samhället då man utsätts för stora risker vid ett räddningsuppdrag. Detta kan bla vara vid trafikolyckor eller bränder där kemiska ämnen är inblandade. Då gäller det att skydda sig. Vi fick testa vår skyddsutrustning skarpt, på med dräkt och personlig skyddsmask och in i dimman (tårgas). Det är en mycket obehaglig känsla innan man vet att masken är tät.Min var det tack och lov.


Så var det kanske lite dags för Ayla-uppdatering.
Denna lilla varelse som kan vända helt upp och ner på en hel värld. Hon är enormt söt och mycket busig. Vi jobbar stenhårt på att få henne rumsren.Hon har dock varit jätteduktig fast lite olyckor då och då. Det är ju inte lätt att vara liten.
TIPS mottages tacksamt om det är nån som har nåt bra knep vad gäller valpar och rumsrenhet.


Ayla v/s Dammsugaren = mycket dålig kombination. Dammtussarna ligger där dom ligger, så är det bara, skratt.

Hoppas att ni alla får en bra dag. Kram

6 kommentarer:

karin sa...

Gratulerar till den lilla sötnosen!!

Kul att ni kom till skott och att du fick en tikvalp. Nu är det bara att stå ut med alla valptag. hihi

Jag har inga särskilda tips ang rumsrenheten. Det är bara passning som gäller efter sömn, lek, mat och lite därimellan. Hon fattar snart vad ni vill och vilka rutiner som gäller.

Våra valpar kan göra en "lok" fortfarande och de är fyra månader nu.

Njut av den lilla varelsen de växer så fort!

kram

Vendela sa...

Just ja, du jobbar inom ambulansen! Det är ett yrke som jag verkligen tycker verkar otroligt intressant; även om det förstås en och annan gång kan vara mycket tungt - både själsligt och kroppsligt. Dessvärre är jag alldeles för stresskänslig för att ens tänka tanken på ett sådant yrke :-)

Jaså har du också en rensnings-svacka? Jag måste erkänna att jag är lite ute på farligt vatten nu; jag försöker hålla huvuduet ovanför vattenytan genom att åtminstone ta små projekt, för jag vet att om jag bryter helt så kommer jag knappast igen...

Vi får helt enkelt peppa varandra nu; och åtminstone ta några lätta projekt. Huvudsaken att vi gör NÅGOT varje vecka.

Många kramar!

Therese sa...

Vilken kul utbildning! Förstår att lunchen lockade *fniss* Och ang rumsrenhet så ha ALDRIG tidnignar inne, hunde ska aldrig få tillåtelse att göra inne, utan alltid ute!!! Det tipset har gjort att våra hudnar blivit rumsrena kanonfort, fortare än kullsyskon där ägarna kört på tidningsmetoden framför ytterdörren...
Idag känner jag mig lugnare, var lite uppjagad i går, men mest pga att det inte blir som jag planerat, planeringsmänniska som jag är. Huvudsaken är ju att bebisen mår bram sedan spelar det mindre roll när och hur den tittar ut. Dock är jag liiiite besviken på infon. Jag vet endast att jag ska infinna mig på gyn fastande 7.30 i mogon. Ej om de tänker pröva att vända, kolla bäckenet, eller diskutera ett planerat snitt. INFO TOKIG som jag är stör det mig lite, men överrasknignar är väl aldrig fel heller?! *gilla läget* Ha det nu toppen om vi inte "hörs" på ett tag. Kramar från mig å BusFRÖET :-9

Tess sa...

Vilken rolig utbildningsdag! Sånt kan man inte få för mycket av.
Vi har massor med sådana övningsdagar inom kriminalvården också, gisslan tagningar, fritagnings försök, rymningar, upplopp mm. Vi tränar alltid med utrustning på och inhyrda "skådisar" så det blir så verkligt som möjligt. Skitkul och man får värsta adrenalinkicken! Men framför allt så är det ju väldigt nyttigt och lärorikt!
Ja du, det är inte lätt att få en hundvalp rumsren alla gånger. Minns det med våra hundar vi har haft. Kan inte ge några direkta tips, men som Karin skrev i sin kommentar så är det väl bara passning som gäller...
Kramar

Therese sa...

Tack goa vännen! Tittar in å lämnar en kram, för nu hägrar sängen och en bok, måste upp vid fem i morgon nämligen... KRAMIS!

Englagård sa...

Hon ser förförande rar ut;) jag blir nästan lite sugen.
Jag är en stor beundrare av ambulanspersonal till stor del beroende på att jag fått "förmånen" att bli räddad till livet ett par gånger så jag vet hur värdefull er insats är. Ni är väl värda att få bra utbildningar där ni även kan ha lite kul. Vem skulle inte vilja busköra på en skogsväg nån gång ibland;) Jag är rädd att jag inte skulle bli så populär här hemma om jag stack ut och bucklade till bilen, för bucklig skulle den bli. Det är hundra år sedan halkträningen när jag tog körkortet men jag minns fortfarande hur kul det var.

kram